Nyttigt godis

Hej vänner <3 Jag tänkte tipsa om ett recept på nyttigt godis som passar utmärkt inför julen! Jag fick finfina bakformar av mina kollegor så jag gjorde dessa godbitarna med dem häromdagen. Det är en nyttig variant av Reese's peanut butter cups som är en favorit hos mig. Såklart är inte dessa lika goda, men hälsosamma iallafall!   
 
Det enda negativa är att de måsta vara kylda då de smälter i rumstemperatur, så när man väl tar fram dem så måste de ätas ganska omgående. Chokladsmaken kan för vissa vara lite väl stark och bitter, jag rekommenderar därför att tillsätta vaniljpulver, något jag inte gjorde. Använd även gärna en bra kakao, helst raw såklart! 
 
Nyttiga jordnöts- och chokladpraliner
Första lagret
2 msk smält kokosolja
4 msk ekologiskt jordnötssmör
½ tsk sötning (stevia strö, honung eller agave) 
Andra lagret
2 msk smält kokosolja
4 msk jordnötssmör 
½ dl kakao
1-2 tsk sötning
Ev. vaniljpulver (½ tsk blir nog bra!) 
 
Blanda samman ingredienserna till båda lagren i varsin skål. Häll första lagret i små konfektformar och sedan andra lagret. Ställ in i kylen tills de har stelnat och förvara även i kylen. Om du vill att de ska stelna fortare kan du först ställa in dem i frysen och sen flytta över till kylen. 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Alltså, bara så du vet så innehåller en matsked jordnötssmör 100 kcal

Svar: Vadå då? Jag räknar inte kalorier utan äter hälsosamt
Josefina

2014-04-08 @ 19:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0