Köttfärslimpa

Jag frågade Sebastian om han hade något önskemål till middag ikväll, och det hade han. Han önskade sig min köttfärslimpa, en av hans favoriter, och så fick det bli! Mmm så gott det blev. Receptet är en favorit i repris :)
 

Köttfärslimpa, löksås, pressad potatis, lingon och babyspenat

 

Köttfärslimpa, 2 stycken

1 kg nötfärs

2 dl mjölk eller vatten eller hälften grädde och hälften mjölk

1 dl ströbröd 

2 ägg

1 gul lök

2 msk koncentrerad kalvfond

Valfria kryddor (jag använde salt, vitpeppar, vitlökspulver, chili, aromat och persillade)

1 msk soja 

1 msk smör

 

Brunsås med lök

1 gul lök

2,5 dl matlagningsgrädde 

En skvätt soja

En skvätt koncentrerad kalvfond

Peppar

 

Blanda vätskan med ströbröd i en bunke och låt stå 5-10 min. Rör i äggen, riven lök, kalvfond och kryddor. Lägg i färsen och blanda ihop. Forma till två limpor och lägg i en ugnsform. Smält smöret och blanda med soja och pensla på limpan. Hacka en lök i grova bitar och lägg i formen. Ställ in i ugnen på 175 grader i 45-50 min.

 

Om man vill kan man göra en sås på spisen men för att göra det lite enklare för sig kan man ta ut formen ett par minuter tidigare och bara hälla i grädden, soja, kalvfond och peppar, och in i ugnen igen så blir det en god och enkel sås!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0