Coq au vin

Hej alla goa och glada! Vilken härlig söndag det bjuds på, vädret är underbart! Jag njuter dock inte av det fina vädret för jag sitter hemma och jobbar och tvättar. Men man blir så glad ändå :) Nu är nästan sportlovet och helgen slut, imorgon är man tillbaka till verkligheten. Men jag är pepp på det med! Jag har haft ett härligt avslut på veckan, i fredags sov mina systrar över här och vi bakade pizza, kollade på film och åt godis. Igår åt vi god frukost tillsammans och sen stod jag och Sebastian i köket hela dagen och lagade mat, på kvällen hade vi nämligen vänner över på middag och spelkväll, vi hade så trevligt.
 
Tyvärr har jag inga matbilder från helgen och hoppar därför recept, men i torsdags lagade jag dock jätte god middag som jag tänkte dela med mig av! Jag lagade en lite fuskvariant av Coq au vin, jag använde vanliga kycklingfiléer istället för tupp som är ganska svårt att få tag på. Det blev jätte gott och passar lika bra till vardags som till fest. 
 
Rödvinet gör så att det inte ser jätte aptitligt ut, men det var väldigt gott!
 
Coq au vin på kycklingfiléer
800 g kycklingfiléer
150 g rökt sidfläsk (eller bacon)
3 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
1 purjolök
225 g champinjoner
4,5 dl rött vin (man kan göra coq au vin på vitt vin också, men det har jag inte provat)
1,5 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
1,5 msk soja
4 lagerblad
1,5 tsk timjan
Maizena 
Salt och peppar
 
Skär kycklingen i stora bitar, stek i en panna med lite smör så de får fin yta. Salta och peppra och lägg över i en gryta. Tillsätt vin, vatten, buljong, soja, lagerblad och timjan. Koka upp och låt koka under lock i cirka 5 minuter.  Strimla fläsket, skär löken, strimla purjolöken och skär champinjonerna i mindre bitar om de är stora. Lägg ner det i grytan och låt koka i cirka 5 minuter till. Red grytan med lite maizena till önskad tjocklek. Servera med ris eller potatis. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0